SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI 

Minds & Hearts

To szkolenie jest przeznaczone dla nauczycieli, pedagogów i innych specjalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi z doświadczeniem migracji i pragną zdobyć praktyczną wiedzę oraz umiejętności niezbędne w klasie wielokulturowej. Program szkolenia łączy elementy wsparcia psychologicznego, zarządzania stresem oraz skutecznych metod nauczania języka polskiego jako obcego (JPJO).

Udział w szkoleniu jest bezpłatny.


I edycja programu w 2025 r. jest finansowana przez Biuro ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców UNICEF.
II edycja programu w 2025 r. jest finansowana przez Fundację EFC.

Co oferujemy?

  • Strategie pracy w środowisku wielokulturowym
  • Praktyczne techniki pracy z uczniami w kryzysie
  • Umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • Podstawową wiedzę z zakresu nauczania JPJO
    Grupa nauczycieli siedząca razem przy stole

    Zapoznaj się z regulaminem szkolenia

    Jeśli masz jakieś pytania, napisz do nas na mhpss@sokfoundation.org.pl

    Logo The Kosciuszko Foundation
    Logo The Kosciuszko Foundation

    W 2025 r. program jest realizowany w ramach grantów przyznanych przez UNICEF oraz Fundację EFC.

    Daty najbliższych edycji

    Czas trwania: 14 tygodni – spotkania 1 raz w tygodniu
    Grupa I: 8 marca – 3 czerwca (spotkanie inauguracyjne w sobotę 8 marca g. 10:00- 14:00 i zajęcia w kolejne wtorki godz. 18:00 – 20:00)

    Grupa II – 8 marca – 4 czerwca (spotkanie inauguracyjne w sobotę 8 marca g. 10:00 – 14:00 i zajęcia w kolejne środy godz. 18:00 – 20:00)

    Łącznie wymagane jest 3,5 godz. zaangażowania tygodniowo, na które składa się 1.5 godz. pracy własnej z materiałami na platformie i 2 godz. pracy z trenerami.

     

    Dodatkowo dla wszystkich uczestników programu proponujemy łącznie 6 nieobowiązkowych spotkań:

    – 4 zajęcia z Mindfullness (soboty, 12.04, 26.04, 10.05 oraz 31.05, g. 10:00 – 12:00)

    – 2 zajęcia z zakresu JPJO (soboty, 17.05 oraz 24.05, g. 10:00 – 12:00)

    Pobierz harmonogram

    Program i struktura szkolenia

    Warsztat inauguracyjny 

    Szkolenie rozpoczyna się czterogodzinnym warsztatem inauguracyjnym, który stanowi podstawę całego programu. W trakcie tego spotkania uczestnicy mają okazję wzajemnie się poznać, zbudować atmosferę współpracy oraz stworzyć „kontrakt” – narzędzie wspierające życzliwość i współpracę w grupie. Kluczowym elementem warsztatu jest wprowadzenie do technik radzenia sobie ze stresem, które uczestnicy będą rozwijać przez cały kurs. Warsztat ma na celu budowanie fundamentów samoopieki, by nauczyciele mogli świadomie i efektywnie korzystać z tych narzędzi zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. To pierwszy krok w kierunku zbudowania odporności psychicznej, niezbędnej w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.


    Wsparcie psychospołeczne i praca w środowisku wielokulturowym

    Ten moduł koncentruje się na wsparciu psychicznym i społeczno-emocjonalnym zarówno dla nauczycieli, jak i ich uczniów. Uczestnicy uczą się, jak radzić sobie z wyzwaniami związanymi z pracą z dziećmi, które doświadczyły traumy, stresu migracyjnego lub są w kryzysie.

    W ramach modułu omawiane są kluczowe zagadnienia, takie jak:

    • Trauma i PTSD – zrozumienie mechanizmów działania traumy, jej skutków oraz radzenie sobie z traumą wtórną i zmęczeniem współczuciem.
    • Model BASIC PH – integracyjny, praktyczny model wsparcia osób w kryzysie, który pomaga nauczycielom skuteczniej reagować na potrzeby emocjonalne uczniów.
    • Komunikacja międzykulturowa – narzędzia skutecznego budowania relacji w klasie wielokulturowej, strategie integracji oraz radzenie sobie z podziałami w grupie.

    Ten moduł daje uczestnikom nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne narzędzia do codziennej pracy w klasie, w której różnorodność kulturowa i doświadczenia migracyjne są normą.


    Nauczanie języka polskiego jako obcego

    Ostatni moduł szkolenia koncentruje się na rozwijaniu umiejętności dydaktycznych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego (JPJO). Skierowany jest do nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w pracy z uczniami na różnych poziomach znajomości języka.

    W programie modułu znajdują się:

    • Metody i techniki nauczania JPJO – z naciskiem na naukę komunikacji, pracę nad poprawną wymową i intensywny trening fonetyczny.
    • Rozwijanie sprawności językowych – strategie nauczania słownictwa oraz gramatyki z wykorzystaniem wiedzy z zakresu neurolingwistyki.
    • Praca z różnorodnymi grupami – specyfika nauczania JPJO w grupach słowiańskich oraz indywidualne podejście do uczniów o różnych cechach i potrzebach.
    • Profesjonalizm lektora – rola nauczyciela w motywowaniu uczniów, organizacji nauczania oraz poprawianiu błędów w sposób wspierający.

      Moduł ten dostarcza praktycznej wiedzy i narzędzi, które pomagają nauczycielom skutecznie prowadzić lekcje w wielokulturowych grupach oraz wspierać uczniów w rozwijaniu kompetencji językowych.


       

      .

      Lista wszystkich zagadnień

       

      0. Spotkanie inauguracyjne. Kontrakt jako narzędzie budowania atmosfery życzliwości i współpracy. Wprowadzenie do pracy ze stresem. Praktyka mindfulness.

      1. Stres w pracy. Jak sobie z nim radzić żeby się nie wypalić.

      2. Samoopieka – jak dbać o siebie, by pomagać innym.

      3. Integracyjny model BASIC PH, praktyczne narzędzie do pracy z osobami w kryzysie.

      4. Trauma, PTSD, trauma wtórna i zmęczenie współczuciem.

      5. Narzędzia skutecznej komunikacji międzykulturowej i  strategie integracji.

      6. Kluczowe wyzwania uczniów migranckich.

      7. My i Oni. Jak sobie radzić z podziałami w szkołach.

      8. Metody, zasady i techniki nauczania języka polskiego jako obcego i metoda bezpośrednia w nauczaniu jpjo w praktyce. Lekcja jako nauka komunikacji.

      9. Rozwijanie sprawności językowych na kursie dla początkujących. Praca nad poprawną wymową i intensywny trening fonetyczny.

      10. Specyfika nauki jpjo w grupach słowiańskich.

      11. Nauczanie słownictwa z wykorzystaniem wiedzy z dziedziny neurolingwistyki. Słownik Języka Edukacji Szkolnej – praktyczne narzędzie do nauczania jpjo dzieci ukraińskich.

      12. Nauczanie gramatyki. Prezentacja podręczników do nauki jpjo. Poprawianie błędów.

      13. Profesjonalny lektor: rola nauczyciela, organizacja nauczania, motywowanie.

      Tematy fakultatywne:

      1. Indywidualne cechy uczniów a sukces w nauce języków obcych. Praca z dziećmi.

      2. Kultura w nauczaniu. Film i piosenka oraz nowe technologie w nauczaniu jpjo.

      Dlaczego to szkolenie jest ważne?

      Struktura szkolenia zapewnia holistyczne wsparcie dla nauczycieli, zaczynając od ich własnego dobrostanu psychicznego, przez umiejętność pracy z traumą i integracji wielokulturowej, aż po rozwijanie kompetencji dydaktycznych w nauczaniu JPJO. Taka kolejność pozwala uczestnikom najpierw zadbać o siebie, a następnie zbudować zestaw narzędzi do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji, tworząc spójne i trwałe podstawy do działania w wymagającym środowisku edukacyjnym.

      Materiały przygotowawcze – Learning Passport

      Przed każdym warsztatem uczestnicy proszeni są o zapoznanie się z materiałami dostępnymi na platformie Learning Passport. W tym celu należy:

      1. Utworzyć konto na platformie Learning Passport – proces rejestracji jest intuicyjny i szybki.
      2. Otworzyć kurs „Minds & Hearts”, który zawiera kluczowe treści i zasoby wspierające rozwój kompetencji omawianych podczas szkolenia.

      Dostępne materiały pozwalają na lepsze przygotowanie się do warsztatów, wprowadzenie w omawiane zagadnienia oraz pogłębienie wiedzy teoretycznej. Regularne korzystanie z platformy pozwala również na utrwalenie zdobytej wiedzy i jej praktyczne zastosowanie w pracy zawodowej.

      Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z materiałami, aby móc w pełni skorzystać z zajęć i aktywnie uczestniczyć w dyskusjach oraz ćwiczeniach praktycznych.

        Opinie uczestników i uczestniczek

        Szkolenia znacząco wzbogaciły moje umiejętności pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji, szczególnie w zakresie budowania relacji i zrozumienia ich potrzeb. Dzięki zdobytej wiedzy potrafię lepiej dostosować metody nauczania i tworzyć bardziej przyjazne, integracyjne środowisko w klasie. Pomogły mi również skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami, takimi jak bariery językowe czy kulturowe.

        Uczestnictwo w szkoleniu pozwoliło mi lepiej zrozumieć zasady komunikacji międzykulturowej, co ułatwi budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i akceptacji w mojej szkole. Dzięki temu mogę wspierać działania integracyjne i tworzyć środowisko przyjazne dla uczniów z różnych kultur.

        Najbardziej użyteczne okazały się umiejętności związane z dostosowywaniem metod nauczania do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji oraz praktyczna wiedza na temat efektywnej komunikacji międzykulturowej. Cenne były również wskazówki dotyczące budowania wsparcia psychologicznego i społecznego w środowisku szkolnym

        Materiały ze szkolenia pomogą mi w przeprowadzeniu szkolenia dotyczącego uczniów z doświadczeniem migracji w mojej szkole. Dziękuję.

        Poznaj trenerki i lektorki Minds & Hearts

        Małgorzata Adela Michaluk

        Małgorzata Adela Michaluk

        Trenerka Kompetencji Psychospołecznych

        Ukończyła studia licencjackie na kierunku filozofia i magisterskie na kierunku pedagogika specjalna (terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna) oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także studia podyplomowe na kierunki life coaching. Absolwentka kursu trenerskiego. Ukończyła też “Trauma and Resilience Master Training” uzyskując tytuł Master Trenera (The Community Stress Prevention Centre Izrael i APS w Warszawie). Absolwentka szkoleń I i II stopnia z terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, szkolenia z interwencji kryzysowej w PSR. Facylitatorka projektów międzynarodowych dotyczących tworzenia inkluzywnej przestrzeni społecznej. Prowadzi także szkolenia dla nauczycieli i pracowników pomocy społecznej dotyczące dostępności, komunikacji i odporności psychicznej oraz warsztaty rozwoju osobistego i kręgi kobiet.

        Aurelia Szokal

        Aurelia Szokal

        Trenerka Kompetencji Psychospołecznych i Mindfulness

        Certyfikowana nauczycielka uważności metodą Eline Snel (c) “Uwaga, to działa!”. Prowadzi treningi dla dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli. Absolwentka Psychologii Pozytywnej w edukacji dzieci i młodzieży na SWPS. Fanka i propagatorka uważnego rodzicielstwa i świadomego, uważnego życia.

        Marta Trawińska

        Marta Trawińska

        Trenerka Międzykulturowa

        Doktorka socjologii, badaczka społeczna, facylitatorka, trenerka antydyskryminacyjna, międzykulturowa i antywypaleniowa. W każdym z tych obszarów na różne sposoby przygląda się temu, jak ludzie pracują i co z tego wynika. Od dwudziestu lat związana z szeroko pojętym sektorem społecznym, obecnie jest członkinią zarządu Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej (TEA), należy do sieci Wrocław DEI Network oraz sieci trenerek antywypaleniowych STADO. Ukończyła socjologię (UWr.), podyplomowe gender studies (UJ), szkołę trenerów (Pracownia Psychoedukacyjna Meritum), szkołę facylitatorów (Wszechnica UJ), Szkołę Trenerów i Trenerek Antywypaleniowych i Dobrostanu (Fundacja RegenerAkcja). Jest współautorką Planu równości Płci w Urzędzie Miejskim Wrocławia oraz Równościowego planu działania miasta Wrocławia.
        W edukacji obecna w różnych rolach – przez moment była nauczycielką akademicką, pracowała również z dziećmi i młodzieżą jako nieformalna edukatorka, obecnie pracuje głównie z osobami dorosłym. Często pracuje z kadrą nauczycielską w obszarach kompetencji międzykulturowych i dobrostanu. Wrocławianka z wyboru, ale gdyby miała się przeprowadzić do innego miasta, wybrałaby Gdynię.

        Beata Zwierzyńska

        Beata Zwierzyńska

        Trenerka Kompetencji Psychospołecznych

        Doktor nauk społecznych, nauczycielka akademicka oraz trenerka m.in. w zakresie odporności psychicznej, edukacji medialnej i antydyskryminacyjnej. Pracowała  w szkołach na różnych poziomach edukacyjnych oraz prowadziła szkolenia dla rad pedagogicznych, dyrektorów, samorządowców i organizacji społecznych w Polsce i Europie. Zaangażowana w działania związane z edukacją w organizacjach międzyrządowych. Autorka artykułów i kursów edukacyjnych. Lubi Bieszczady i majsterkowanie w drewnie.

        Kamila Dembińska

        Kamila Dembińska

        Lektorka JPJO, Dyrektorka programowa szkoleń JPJO

        Absolwentka iberystyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW. Lektorka języka polskiego jako obcego od 1998 roku. W latach 2004-2010 lektorka języka polskiego w College of Europe w Natolinie. Założycielka szkoły języka polskiego jako obcego KLUB DIALOGU, autorka materiałów dydaktycznych, szkoli lektorów JPJO. W latach 2017-2022 odpowiedzialna za tworzenie i koordynację programów promocji języka polskiego w świecie w Nardowej Agencji Wymiany Akademickiej.

        Karolina Fastyn

        Karolina Fastyn

        Lektorka JPJO

        Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończyła specjalizację nauczycielską, glottodydaktyczną i edytorską. W latach 2009-2011 lektorka języka polskiego na Uniwersytecie Justusa Liebiga w Gießen. Od roku 2013 lektorka języka polskiego na Uniwersytecie w Konstancji i od 2022 roku lektorka języka polskiego na Uniwersytecie w Zurychu. Współautorka serii książek „Gramatyka dla praktyka”. Nauczycielka języka polskiego jako odziedziczonego w polskiej szkole „Kleks” w Konstancji oraz w szkole dla dorosłych Volkshochschule. W wolnym czasie medytuje, pływa kajakiem i słucha audiobooków.

        Izabela Górnicka-Zdziech

        Izabela Górnicka-Zdziech

        Lektorka JPJO

        Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych z zakresu glottodydaktyki w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Ukończyła kurs pedagogiczny dla czynnych zawodowo nauczycieli w Instytucie Doskonalenia Kadr Pedagogicznych Edukacja. Od 15 lat pracuje jako lektorka języka polskiego, stawiając w nauczaniu na komunikację i kulturę. Autorka tomików poezji i książek powstałych we współpracy z wybitnymi osobistościami kultury, a także podręcznika pozakursowego „Polska Mozaika Filmowa. Ćwiczenia i inspiracje dla uczniów języka polskiego jako obcego”. Prowadzi warsztaty dla młodzieży, przygotowuje broszury dla nauczycieli do filmów kinowych i organizuje wycieczki dla obcokrajowców. Tworzy wraz z mężem podcast „Pokój dla dwojga”, zwierzenia pary, która została w pustym gnieździe po usamodzielnieniu się dzieci, którego często…słuchają jej kursanci.

        Anna Kowalczuk

        Anna Kowalczuk

        Lektorka JPJO

        Absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i Studium Podyplomowego Nauczania Języka Polskiego jako Obcego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nauczaniem języka polskiego jako obcego zajmuje się od 2004 roku. Autorka aplikacji do kursów e-learningowych i artykułów z zakresu gramatyki języka polskiego oraz publikacji do nauczania słownictwa „Słowo daję. Ćwiczenia leksykalne z języka polskiego jako obcego na poziomie A1”.

        Agnieszka Małyska

        Agnieszka Małyska

        Lektorka JPJO

        Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Lektorka języka polskiego jako obcego od 1998 roku. W latach 2004-2010 lektorka języka polskiego w College of Europe w Natolinie. Założycielka szkoły języka polskiego jako obcego KLUB DIALOGU, od 2004 roku zajmuje się opracowywaniem materiałów dydaktycznych, szkoleniem i ewaluacją lektorów. Współautorka serii podręczników do nauki języka polskiego START oraz serii Gramatyka dla praktyka. Prowadzi wydawnictwo Start Polish. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych na uczelni Vistula, na kierunku Metodyka Nauczania Języka Polskiego jako Obcego. Współpracuje z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym – zajęcia z dydaktyki języka polskiego jako obcego na kierunku Logopedia ogólna i kliniczna.

        Maria Smirnow

        Maria Smirnow

        Lektorka JPJO

        Maria Smirnow uczy języka polskiego jako obcego od osiemnastu lat. Studiowała Historię Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Filologię Polską, Glottodydaktykę Polonistyczną oraz Antropologię Kultury i Etnologię na Uniwersytecie Warszawskim. Przez cztery lata pracowała w Ośrodku Oświatowym Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie prowadziła lekcje muzealne dla dzieci, a przez kolejne sześć lat była lektorką języka polskiego i wykładała polską kulturę i sztukę na rosyjskim Uniwersytecie Państwowym w Twerze. Od kilku lat naucza głównie on-line, a jej miejscem zamieszkania jest cały świat. Jej uczniowie pochodzą z sześciu kontynentów, chociaż specjalizuje się szczególnie w nauczaniu Słowian. Główną pasją są historie ludzi z całego świata, ludowe baśnie i podroże.

        Aleksandra Święcka

        Aleksandra Święcka

        Lektorka JPJO

        Wykładowczyni w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła filologię polską i Podyplomowe Studium Logopedyczne oraz doktorat z nauk humanistycznych (językoznawstwo). Jest autorką wielu artykułów na temat nauczania języka polskiego obcokrajowców oraz współautorką podręczników: „A to polski właśnie”, „Z innej bajki”, „Od dzwonka do dzwonka” i „Zdaj się na polski”. Współpracowała z uniwersytetami: w Niemczech (Tybinga, Moguncja i Poczdam), Szkocji (Glasgow) i Austrii (Wiedeń). Była profesor wizytującą na Wydziale Języków i Literatury Słowiańskiej na Uniwersytecie w Toronto w latach 2018-2021.